Balanceren

Wielen

Wielen die uit balans zijn veroorzaken bij bepaalde snelheden trillingen, wat kan leiden tot vroegtijdige, ongelijkmatige bandenslijtage en slijtage aan de wielophanging van uw auto.

Zorg ervoor dat uw banden worden gebalanceerd als ze voor het eerst worden gemonteerd of als banden opnieuw worden gemonteerd na reparatie.

De wielbalans moet direct worden gecontroleerd als er trillingen worden waargenomen.

De beste manier om uit te leggen wat balanceren is, is om uit te leggen wat een gebrek aan balans is.

Als een band op een wiel wordt gemonteerd, worden twee net niet perfecte componenten samengevoegd. De kans dat deze samengevoegde componenten een absoluut nauwkeurige gewichtsverdeling in radiale en dwarsrichting hebben is onwaarschijnlijk klein. Gewoonlijk kan een wiel twee soorten onbalans hebben: statische onbalans en dynamische onbalans.

Statische onbalans: treedt op als er een zware of juist een lichte plek in de band zit. In dit geval rolt de band niet gelijkmatig en krijg je een op- en neergaande beweging van het wiel

Dynamische onbalans: treedt op bij een ongelijke gewichtsverdeling aan een of beide zijden van het dwarscentrum van het wiel. Dynamische onbalans veroorzaakt een slingerend wiel.

In de meeste gevallen komen beide soorten onbalans voor na montage van een band en is dynamisch balanceren nodig om een juiste gewichtsverdeling te verkrijgen. Om het wiel te balanceren, monteren wij het wiel op een professionele balanceermachine, dat het wiel ronddraait om de zwaardere kant van het wiel op te sporen. Het balanceersysteem geeft dan aan waar het bekende ‘loodje’ moet worden geplaatst op de velg om de onbalans op te heffen.

Van loodjes is tegenwoordig geen sprake meer. Zij zijn vervangen door het milieuvriendelijkere zink.

Op uw lichtmetalen velgen worden deze contragewichten geplakt om beschadigingen aan de velg te voorkomen.